L' Arxiu Municipal d'Alacant (AMA) és un Servici General de l' Administració Municipal, les funcions del qual són les de rebre, conservar i servir els documents de la mateixa institució i als ciutadans.
Així, té dos objectius clars: La difusió de la història local a través de la consulta dels seus fons per investigadors, i la garantia de la gestió municipal en conservar els seus expedients.
A continuació oferim una llista de termes en relació amb els fons documentals que es poden consultar.
De dilluns a divendres, de 10.00 a 13.00 h.
Consulta de Fons
Usuaris
- La mateixa Institució en l' exercici de les seues funcions
- Investigadors i estudiosos de temes locals
- Ciutadans en general que desitgen consultar alguna dada sobre la ciutat.
CONSULTA
Pot realitzar-se en una doble vessant:
PRESENCIAL: Amb l' assistència a la sala d'investigadors en horari d'obertura d'esta.
L' Arxiu Municipal consta de dos sales amb 17 punts de lectura a cada una d'elles.
La planta baixa està destinada per a la consulta de l' Hemeroteca, la Biblioteca, els Butlletins Oficials (de l' Estat, de la Província, de la Generalitat).
A la primera planta es consulta la documentació que la mateixa institució ha generat des dels seus orígens fins a l' actualitat. Per a consultar documents en l'arxiu cal sol·licitar cita prèvia mitjanÇant un correu a aquesta adreça: archivo.municipal@alicante.es
DES DE LA PÀGINA WEB: El sistema de catalogació de l' Arxiu Municipal contempla una sèrie de camps que permeten realitzar diversos tipus de recerques:
Genèrica: Es pot accedir a la informació a través de diversos camps:
- Geogràfic En este apartat convindria ressaltar que s' ha procurat mantindre els noms de carrers o llocs tal com es coneixien en l' època en què es va redactar el document que els conté. Per exemple: L' Esplanada d'Espanya podrà aparéixer, bé amb la denominació actual, bé com a Passeig dels Màrtirs, que és com se la coneixia en el segle XIX i principis del XX). Els distints carrers de la ciutat, que han anat canviant la seua denominació amb els anys, tindran diverses entrades.
- Cronològic: En este camp indiquem la data en què es va redactar el document i, en el cas que siga distinta, la de finalització d'este.
- Onomàstic: El nom que s' empra és el del titular, arquitecte, enginyer...etc del document. Els criteris que cal seguir són: primer cognom, segon cognom, nom.
Termes específics: Remetent-se a la classificació de fons realitzada pel mateix Arxiu i de la qual incloem un llistat general de les matèries.
A causa de les restriccions marcades per la mateixa accessibilitat documental atés el caràcter privat de les dades d'alguns documents, només podrà consultar-se en la web la documentació anterior al 1970. Els documents posteriors a esta data podran ser objecte de consulta a les mateixes sales de l' Arxiu Municipal o a través de les Oficines Municipals, sempre que no entren en contradicció amb les restriccions de confidencialitat d'estos i d'acord amb la legislació vigent.
Reproducció de Fons
Per a la reproducció de documents de l'arxiu, en format digital, es podran facilitar còpies als interessats, amb els condicionants d'estat de conservació i normativa sobre propietat intel·lectual, i prèvia sol·licitud per escrit i amb autorització de la Direcció del Servici. S'ha de sol·licitar mitjançant instància en el registre electrònic municipal:
https://www.alicante.es/va/tramites/presentacio-online-dinstancia-generica
Visites a l'Arxiu Municipal
L' Arxiu Municipal rep anualment la visita de professors i alumnes.
L'Arxiu i la seua col·laboració amb la docència universitària:
L'Arxiu Municipal d'Alacant presta servici al públic en general, i especialment als escolars, estudiants, universitaris i investigadors, amb l'objectiu principal de difondre el Patrimoni Documental i Bibliogràfic de la ciutat. Per este motiu s'organitza l'activitat permanent “VISITA L'ARXIU DE LA CIUTAT: CONEIX ELS SEUS DOCUMENTS”, als centres d'adults, col·legis i instituts i a tots els ciutadans. Proposta didàctica que consistix a conéixer les instal·lacions i història de l'Arxiu i l'estudi d'una selecció dels documents que en ell es depositen, segons els nivells formatius dels assistents.
A la sala d'investigació s'impartixen classes pràctiques i cursos de doctorat per part del professorat de la Universitat d'Alacant i de la Universitat Permanent de la Universitat d'Alacant i d'altres centres d'ensenyança (instituts i col·legis).
Es pot contactar amb l'Arxiu Municipal sol·licitant cita prèvia mitjançant un correu a esta adreça: archivo.municipal@alicante.es per a fixar data de la visita en horari de matí.
Projectes d'investigació
Les línies d'investigació sobre aspectes polítics, sanitaris, d'educació, religiosos, urbanístics a nivell local predominen en estos moments per a la realització de tesis doctorals, treballs de fi de carrera o en publicacions.
Exposicions
L'Arxiu Municipal col·labora, amb la cessió temporal de documents, en les exposicions que s'organitzen tant a nivell local, provincial i nacional.
Visites en horari de 10 a 13 h. en les sala d'investigació de l'arxiu i de manera permanent en els finestrals que donen als carrers Llauradors i San Isidro les exposicions fotogràfiques amb caràcter temporal sobre la història de la ciutat .