Si Vosté està obligat a cedir a l'Ajuntament terrenys de la seua propietat a conseqüència d'haver sol·licitat una llicència d'obres o una llicència de parcel·lació, conforme a les alineacions establides en el Pla General Municipal d'Ordenació Urbana (P.G.O.O.), ha d'efectuar esta cessió per escrit sol·licitant-la, mitjançant instància segons el model adjunt, adequat a les seues necessitats.
Procediment a seguir, terminis i efectes:
La seua sol·licitud, que s'ajustarà al model normalitzat, una vegada emplenada, haurà de presentar-se en el Registre Municipal o enviar-la a la Regidoria de Patrimoni per correu certificat, o a través de qualsevol dels mitjans arreplegats en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, de Procediment Administratiu Comú, acompanyant a la sol·licitud la documentació que s'indica més endavant.
Una vegada tinga entrada la sol·licitud en el Registre Municipal, començaran a comptar els terminis de procediment, que tindrà una duració de 3 mesos. Si transcorregut eixe període no s'ha notificat la decisió, s'entendrà desestimada la sol·licitud per silenci administratiu.
Posteriorment, s'emetran els informes tècnics, econòmics i jurídics que procedisca i, si és el cas, s'efectuaran els requeriments de documentació que s'estimen necessaris.
Amb anterioritat al tràmit d'audiència, s'elaborarà una proposta de clausulat en la qual es fixaran les condicions per a l'acceptació de la cessió. No s'acceptaran terrenys que continguen edificacions. L'interessat haurà d'assumir els costos de demolició i, per a això, estarà obligat a sol·licitar la corresponent llicència, en cas de no haver-ho fet prèviament. En qualsevol cas, si la cessió està vinculada a l'obtenció d'una llicència d'obres, s'exigiran els mateixos requisits que figuren en la llicència, prèvia sol·licitud d'informe al departament corresponent. Per això, els particulars hauran de fer referència en les seues sol·licituds al procediment iniciat per a l'obtenció de llicència.
L'acceptació quedarà condicionada, si és el cas, al seu efectiu compliment, especialment, la inscripció de la porció cedida en el Registre de la Propietat, d'acord amb la legislació hipotecària. En cas contrari, l'Administració estaria incomplint el seu deure legal d'inscriure els seus béns en el citat registre públic.
Una vegada completada la instrucció, s'elevarà proposta d'acord que se sotmetrà a l'aprovació de l'òrgan municipal competent per a resoldre, el qual adoptarà un acord exprés acceptant o no la cessió i, després de l'adopció d'este acord, si fora favorable, es procedirà a la formalització de la cessió en acta administrativa, davant l'Alcaldia o en qui delegue, donant fe el Secretari de l'Ajuntament o el seu delegat, per al que se'ls convocarà oportunament.
El procediment conclourà amb una resolució que accepte o rebutge la cessió. No obstant això, en els casos en què s'establisca una condició suspensiva en l'acord, l'acceptació no tindrà efecte fins que esta condició s'haja complit. Una vegada constatat el compliment, s'emetrà un acte formal que reflectisca esta circumstància. A partir d'eixe moment, els cedents quedaran alliberats de qualsevol obligació. A este efecte, una vegada subscrita l'acta corresponent, els particulars podran continuar amb els seus tràmits urbanístics, sense perjuí que hagen de complir amb els requisits patrimonials restants.
En algun cas podrà requerir-se que la cessió es formalitze mitjançant l'atorgament d'escriptura pública davant Notario, la firma de la qual es durà a terme a l'Ajuntament. Procedirà la formalització en escriptura pública si el cedent així ho desitja, corrent amb tots els gastos que això origine.
Si, com a condició d'una llicència urbanística, ha de cedir a l'Ajuntament terrenys de la seua propietat destinats en el planejament a viari o espais públics, haurà de presentar la següent documentació:
1. Si la porció de sòl a cedir no es troba ja segregada, haurà de sol·licitar a la Regidoria d'Urbanisme declaració de no necessitat de llicència de parcel·lació, aportant la documentació necessària, que podran trobar a la seua disposició en el catàleg de servicis establit en la seu electrònica d'este Ajuntament i en el següent enllaç web https://www.alicante.es/es/tramites/licencias-parcelacion-segregacion-o-....
2. Una vegada emesa la declaració de no necessitat de llicència de parcel·lació, l'interessat sol·licitarà a la Regidoria de Patrimoni la cessió de la porció de sòl destinada a viari. Esta petició s'acompanyarà dels següents documents:
• Instància identificant la porció de sòl a cedir i manifestant la intenció de cedir-la.
• Indicació del procediment iniciat per a l'obtenció de llicència d'obres, si és el cas.
• Còpia del Decret sobre no necessitat de llicència de parcel·lació.
• Còpia del Projecte de Segregació presentat a Urbanisme per a obtindre la declaració anterior.
• Informe de representació gràfica georeferenciada complementària o alternativa de la finca que se cedix (1).
• Còpia de l'escriptura de propietat.
• Nota simple del Registre de la Propietat actualitzada, amb antiguitat màxima d'1 any des de la seua expedició.
• Poder de representació, si el compareixent ho fa en nom de tercera persona.
En tot cas, les persones interessades podran exercitar el seu dret a no presentar documentació que ja obre en poder de l'Administració, o haja sigut elaborada per esta. En tal cas hauran d'indicar la Regidoria en la qual obre la documentació i la referència de l'expedient quan això siga possible.
Normativa d'aplicació:
• Llei Hipotecària, en la seua versió actual donada per la Llei 13/2015, de 24 de juliol.
• Llei del Cadastre Immobiliari, en la seua versió actual donada així mateix per la citada Llei 13/2015.
• Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques.
• Reglament de Béns de les Entitats Locals, aprovat per Reial decret 1372/1986, de 13 de juny.
• Normes complementàries al Reglament per a l'execució de la Llei Hipotecària, aprovades per Reial decret 1093/1997, de 4 de juliol.
Notes:
(1). La recent modificació de la Llei Hipotecària duta a terme per la Llei 13/2015, de 24 de juny, pretén incrementar la coordinació entre el Registre de la Propietat i el Cadastre i ha elevat considerablement el nivell de representació gràfica de les finques a inscriure en el Registre de la Propietat.
Tota la informació sobre format d'intercanvi *GML es pot consultar en la següent adreça: http://www.catastro.minhap.es/esp/faqs_catastro_registro.asp