Lloguer vivenda social

logo pmva

La Junta General del Patronato Municipal de la Vivienda de Alicante, en sessió celebrada el dia 6 d'agost de 2024, va aprovar les bases genèriques que regulen el Cens de Demandants i Procediment d'Adjudicació de Vivendes Públiques en Lloguer del Patronat. 

S'ha introduït, la novetat de convocar un concurs obert permanentment, en el qual es produiran adjudicacions conforme a la disponibilitat de l'oferta de vivenda social o assequible. Les inscripcions tindran un període de vigència de dos anys, passat eixe període de temps hauran de renovar-se de nou, atés que la situació de necessitat de vivenda i socioeconòmica de les unitats convivencials pot ser distinta. És a dir, la baixa es produirà d'ofici. Si es produïx una variació de dades, es podrà modificar o alterar les dades de la sol·licitud d'inscripció vigent, però es conservarà la data d'antiguitat de la sol·licitud inicial. D'altra banda, Aquesta variació s'ha de comunicar en el termini màxim d'un mes des que es produïsca el fet que motive la variació, passat aquest termini s'haurà de produir una nova sol·licitud d'inscripció perdent així l'antiguitat d'aquesta.

Pel que fa a la llista d'espera que en aquests moments és vigent, els sol·licitants disposen de sis mesos des de l'obertura del termini d'inscripció per a inscriure de nou la seua sol·licitud i es fixarà com a data d'antiguitat del dia d'obertura de termini. Les llistes d'espera vigents corresponen a la del Programa d'Arrendament General i les del Programa d'Arrendament Intergeneracional, de Majors i Joves.

Una de les principals novetats és la introducció de la declaració responsable en l'exercici del dret a la participació en els procediments d'adjudicació de les vivendes. En el seu conjunt, les relacions amb les persones demandants o usuàries de vivenda es realitzaran a través de mitjans electrònics, i a través de les oficines d'assistència en matèries de registres. El Patronat prestarà assistència personalitzada per a l'emplenament dels formularis. La declaració responsable permetrà la simplificació administrativa de la sol·licitud de participació en els procediments d'adjudicació. A aquest efecte, no haurà d'adjuntar-se la documentació acreditativa fins al requeriment de l'administració amb anterioritat a la proposta d'adjudicació, a fi de verificar les manifestacions abocades en la declaració responsable i el compliment dels requisits per a l'adjudicació de la vivenda.

D'altra banda, s'ha posat en marxa el Programa Municipal d'Emancipació per a Joves, que juntament amb el Programa Municipal d'Arrendament General, i els Programes Municipals d'Arrendament Intergeneracional per a Joves i Majors, conformen l'oferta de vivenda social d'aquest municipi. 

Informació general

L'objecte del present tràmit és:

  • La Sol·licitud d'Inscripció en el Cens de Demandants de Vivenda Pública en Arrendament del Patronato Municipal de la Vivienda de Alicante.
  • La modificació de les dades d'inscripció en el Cens, amb la finalitat de mantindre actualitzada la informació i mitjançant una variació de dades.
  • La baixa en el Cens de Demandants de Vivenda Pública en Arrendament del Patronato Municipal de la Vivienda de Alicante.
  • La baixa d'una o més persones de la unitat convivencial respecte a la Sol·licitud inicial d'Inscripció en el Cens de Demandants de Vivenda Pública en Arrendament del Patronato Municipal de la Vivienda de Alicante.

Es tracta d'un concurs obert permanentment, en el qual es produiran adjudicacions conforme a la disponibilitat de l'oferta de vivenda social i/o assequible i en base de l'ajust d'idoneïtat entre vivenda i demandant, sota els criteris de baremació establerts a les bases generals de la present convocatòria.

Observacions:

  • Les inscripcions tindran un període de vigència de dos anys a comptar des de la data d'alta de la inscripció, es podrà sol·licitar renovació de la inscripció dins del termini de vigència. La no renovació, suposarà la baixa d'ofici del Cens.
  • La inscripció al Cens, es realitzarà mitjançant declaració responsable, i per tant, no s'haurà de presentar documentació en el moment de la inscripció al Cens, aquesta es requerirà per part de l'Administració, en exercici de les facultats de comprovació, control i inspecció en qualsevol moment i amb anterioritat a la proposta d'adjudicació.
  • L'única documentació que acompanyarà a la Sol·licitud d'Inscripció, serà el DNI o NIE de la persona sol·licitant i/o representant de la unitat convivencial.
  • Des del Patronato Municipal de la Vivienda de Alicante, es prestarà atenció personalitzada per a l'emplenament de la sol·licitud d'inscripció, així com orientació i assessorament en la tramitació d'aquesta, per via presencial, prèvia cita prèvia en la seu del Patronato de la Vivienda en la Pl. Santíssima Faç, 5, 03002  Alacant i/o telefònica → 608 463 265, en horari d'atenció de 09.00 a 13.30 hores.

Requisits generals

  • Estar inscrites en el Registre de Demanda d'Habitatge de la Comunitat Valenciana.
  • Comptar amb l'empadronament com a resident a la ciutat d'Alacant, almenys els dos anys anteriors a la data d'inscripció.
  • Que tinga necessitat de d'habitatge de conformitat amb la clàusula dotzena de les bases generals.
  • Que el còmput dels ingressos de la unitat de convivència no excedisca el que regula els requisits específics.
  • Destinar la vivenda a residència habitual i permanent de la unitat de convivència adjudicatària.

REQUISITS: PROGRAMES MUNICIPALS D'ARRENDAMENT

Programa Municipal d'Arrendament General

Aquest programa s'adreça a cobrir la necessitat d'allotjament de la ciutadania en general.

  • Els ingressos de la unitat convivencial, que es troben en el Barri de Sant Blai, han de tindre ingressos inferiors o iguals a 2,5 vegades IPREM.
  • Els ingressos de la unitat convivencial, que es troben en el Barri de Sant Antón, han de tindre ingressos inferiors o iguals a 3,5 vegades IPREM.
  • Els ingressos de la unitat convivencial, que es troben en vivendes esteses per diferents barris de la ciutat, han de tindre ingressos inferiors o iguals a 1,5 vegades IPREM.
  • Acreditar la disposició actual d'una font d'ingressos regular, estable i suficient per a fer front als pagaments de lloguer.

Programa Municipal d'Arrendament Intergeneracional

Majors de 65 anys

La unitat conviviencial ha d'estar composta per una o dos persones, que mantinguen una unió estable de parella o matrimoni que hagen complit els 65 anys.

  • Que no estiguen laboralment actius.
  • Que han de gaudir de condicions personals que garantisquen poder portar una vida autònoma.
  • No han de tindre càrregues familiars.
  • Que es comprometen contractualment realitzar almenys quatre hores setmanals en activitats de participació i desenvolupament comunitari.
  • Respecte als ingressos de l'unitat convivencial:
    • IIngressos inferiors o iguals a 2,5 vegades IPREM
    • Acreditar font d'ingressos regular, estable i suficient.

Joves menors de 36 anys

La unitat de convivència ha d'estar composta per una o dos persones, que mantinguen una unió estable de parella o matrimoni, l'edat del qual siga major de 18 i menor de 36 anys a la data de presentació de la inscripció.

  • No han de tindre càrregues familiars.
  • Que es comprometen contractualment a la realització d'almenys quatre hores setmanals en activitats de participació i desenrotllament comunitari.
  • Respecte als ingressos de l'unitat convivencial:
    • Ingressos inferiors o iguals a 2,5 vegades IPREM.
    • Acreditar font d'ingressos regular, estable i suficient. 

Programa Municipal d'Emancipació per a Joves

L'unitat de convivència ha d'estar composta per una o dos persones, que mantinguen una unió estable de parella o matrimoni, l'edat del qual siga major de 18 i menor de 36 anys a la data de presentació de la inscripció.

  • Respecte als ingressos de la unitat de convivencial:
    • Ingressos inferiors o iguals a 2,5 vegades IPREM.
    • Acreditar font d'ingressos regular, estable i suficient.

Tramitació

Estos models específics de presentació de sol·licituds d'inscripció, modificació i baixes de sol·licituds són d'ús obligatori pels interessats, no admetent-se altres formularis i models de presentació, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Sol·licitud d'Inscripció

Termini

  • Obert permanentment, a partir del 10 de setembre de 2024.
  • La inscripció i la baixa en el Cens pot sol·licitar en qualsevol moment.
  • La modificació i/o variació de dades de la seua inscripció en el Cens s'ha de sol·licitar dins del termini de vigència de la seua inscripció en el mateix i en el lapse de temps d'un mes, des que es produeix la variació, tal com figura en la clàusula 19 de les bases generals.

Documentació

La sol·licitud d'inscripció es realitzarà mitjançant declaració responsable, degudament emplenada i signada, així com el DNI o NIE de la persona sol·licitant i/o representant de la unitat convivencial.

Documentació acreditativa

*A requeriment de l'Administració, previ a la proposta d'adjudicació.

Dades identificatives:

  • El document acreditatiu de la identitat de la persona representant i dels altres integrants de la unitat de convivència majors de 16 anys.
  • El llibre de família o document oficial substitutiu.
  • Certificat d'empadronament històric i col·lectiu o autorització a l'accés de les dades al Padró Municipal d'Habitants d'Alacant, de totes les persones integrants de la unitat de convivència.
  • Còpia de la inscripció en el Registre de Demandants de d'Habitatge de la Generalitat Valenciana.

Requisits econòmics:

  1. L'última declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques de totes les persones integrants de la unitat de convivència o, en el cas de no estar obligat a presentar-la, certificat de no haver-la presentat.
  2. Informe de vida laboral.
  3. En el cas de persones treballadores per compte aliè: certificat d'ingressos del centre de treball dels últims 12 mesos o nòmines dels últims 12 mesos.
  4. En el cas de persones treballadores per compte propi: pagaments fraccionats de l'IRPF, dels últims 12 mesos.
  5. En el cas de persones en situació d'atur: certificat expedit pel Servei Públic d'Ocupació Estatal, amb indicació dels ingressos percebuts durant els 12 últims mesos.
  6. En el cas de percebre una prestació econòmica de l'acció protectora de la Seguretat Social, econòmica de la Generalitat Valenciana o l'Ajuntament d'Alacant: certificació emesa per l'organisme competent, amb indicació de la quantia concedida durant els 12 últims mesos.

* Per als apartats 3), 4), 5), i 6) s'entendrà que si l'inici del contracte de treball, o l'alta com a treballador per compte propi, o de la concessió de la prestació per desocupació, o bé prestació protectora de la seguretat social, o de la concessió d'una prestació *económicade la Generalitat Valenciana o de l'Ajuntament, és inferior al període de 12 mesos, s'acreditarà segons aquest període.

Necessitat de vivenda:

  • Certificat de béns immobles del Cadastre de totes les persones integrants de la unitat de convivència o autorització d'accés a les dades.
  • Certificat del Registre de la Propietat sobre les dades referents a béns immobles de totes les persones integrants de la unitat de convivència.

Documentació acreditativa: Programes Municipals d'Arrendament

Programa Municipal d'Arrendament General

Necessitat de vivenda:

  • Que s'haja produït una carència sobrevinguda de vivenda motivada per una catàstrofe, sinistre definitiu o esdeveniment irreversible.
  • Que s'haja produït una carència sobrevinguda de vivenda habitual haver estat desnonat d'una vivenda en arrendament, o estar sotmés en un procediment de desnonament.
  • Que s'haja produït una carència sobrevinguda de la vivenda en haver sigut desposseït de la vivenda habitual a conseqüència del llançament derivat de l'execució hipotecària, o estar sotmés en un procediment de desnonament.
  • Que s'habite en una vivenda compartida en arrendament la renda anual del qual siga superior al 30% dels ingressos.
  • Que s'habite en una vivenda compartida en arrendament.
  • Que s'habite en una vivenda que no tinga condicions de funcionalitat, qualitat, habitabilitat, seguretat i accessibilitat.
  • Que es convisca amb un altre nucli familiar o es residisca en allotjaments assistencials.

Especial vulnerabilitat:

  • Integrar almenys a una persona en la unitat convivencial que siga víctima de violència de gènere, de terrorisme, o de tràfic d'éssers humans.
  • Integrar almenys a una persona de la unitat convivencial en situació de discapacitat, de diversitat funcional superior al 33% o dependència.
  • Famílies monoparentals femenines o monoparentals.
  • Unitats convivencials amb majors de 65 anys i/o menors al seu càrrec.
  • Família nombrosa.
  • Que la persona representant es trobe en situació de separació legal, divorci o nul·litat matrimonial o d'extinció d'unitats de fet durant l'últim any anterior a la inscripció del titular.

Programa Municipal d'Arrendament Intergeneracional | Majors

Necessitat de vivenda:

  • Que s'haja produït una carència sobrevinguda de vivenda motivada per una catàstrofe, sinistre definitiu o esdeveniment irreversible.
  • Que s'haja produït una carència sobrevinguda de vivenda habitual haver sigut desnonat d'una vivenda en arrendament, o estar culpable en un procediment de desnonament.
  • Que s'haja produït una carència sobrevinguda de la vivenda en haver sigut desposseït de la vivenda habitual a conseqüència del llançament derivat de l'execució hipotecària, o estar sotmés en un procediment de desnonament.
  • Que s'habite en una vivenda compartida en arrendament la renda anual del qual siga superior al 30% dels ingressos.
  • Que s'habite en una vivenda compartida en arrendament.
  • Que s'habite en una vivenda que no tinga condicions de funcionalitat, qualitat, habitabilitat, seguretat i accessibilitat.
  • Que es convisca amb un altre nucli familiar o es residisca en allotjaments assistencials.

Especial vulnerabilitat:

  • Integrar almenys a una persona en la unitat convivencial que siga víctima de violència de gènere, de terrorisme, o de tràfic d'éssers humans.
  • Integrar almenys a una persona de la unitat convivencial en situació de discapacitat, diversitat funcional superior al 33% o dependència.
  • Unitat convivencial composta per dos membres.
  • Integrar a una o dos persones de la unitat convivencial l'edat de la qual siga igual o superior a 70 anys.
  • Que la persona representant es trobe en situació de separació legal, divorci o nul·litat matrimonial o d'extinció d'unitats de fet, durant l'últim any anterior a la inscripció del titular. 

Programa Municipal d'Arrendament Intergeneracional | Joves

Necessitat de vivenda:

  • Primer accés a la vivenda.
  • Certificat d'empadronament històric i col·lectiu o autorització a l'accés de les dades del Padró Municipal d'Habitants d'Alacant.
  • Que s'habite en una vivenda en arrendament la renda anual del qual siga superior al 30% dels ingressos.
  • Que s'habite en una vivenda compartida en arrendament.

Especial vulnerabilitat:

  • Integrar almenys a una persona en la unitat convivencial que siga víctima de violència de gènere, de terrorisme, o de tràfic d'éssers humans.
  • Integrar almenys a una persona de la unitat convivencial e situació de discapacitat, diversitat funcional superior al 33% o dependència.
  • Unitat convivencial composta per dos membres.

Programa Municipal d'Emancipació per a Joves

Necessitat de vivenda:

  • Primer accés a la vivenda.
  • Certificat d'empadronament històric i col·lectiu o autorització a l'accés de les dades del Padró Municipal d'Habitants d'Alacant.
  • Que s'habite en una vivenda en arrendament la renda anual del qual siga superior al 30% dels ingressos.
  • Que s'habite en una vivenda compartida en arrendament.

Especial vulnerabilitat:

  • Integrar almenys a una persona en la unitat convivencial que siga víctima de violència de gènere, de terrorisme, o de tràfic d'éssers humans.
  • Integrar almenys a una persona de la unitat convivencial e situació de discapacitat, diversitat funcional superior al 33% o dependència.
  • Unitat convivencial composta per dos membres.

Forma de presentació

A partir del 10 de setembre de 2024.

 Electrònica

A través de Seu Electrònica amb firma o identificació electrònica:

Presencial:

  1. Per a realitzar el tràmit de manera presencial a les Oficines d'Atenció Ciutadana (OAC) cal sol·licitar cita prèvia: Les cites prèvies de les OAC 'Cervantes' (C/Cervantes, 3), la OAC 'Sèneca' (C/Portugal, 17) i la OAC 'Gastón Castelló' (C/Pi Sant, 1) se sol·licitaran a través del telèfon 010 o 900153862 o a través d'Internet en: citaprevia.alicante.es: 'Tipus de servei'>'Servei d'Atenció Integral a la Ciutadania (SAIC)' > 'Gestió'>'Tràmits Municipals. La instància ha d'estar degudament emplenada i signada. La documentació ha d'aportar-se sense engrapar, sense clips i sense enquadernar. D'esta manera, el tràmit de presentació es realitzarà de forma més ràpida.
  2. Per qualsevol de les vies previstes en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
  3. A través de les oficines de Correus:

    Si es realitza l'enviament de manera ordinària cal portar original i còpia de la sol·licitud i de la documentació que s'acompanya i un sobre obert. Correus cunyarà el primer full de l'original i còpia de l'escrit a presentar. L'original es ficarà dins del sobre (amb identificació de la data en què s'ha presentat al cuny), i la còpia se'ns retorna (amb la mateixa identificació al cuny, que ens servix d'acreditació "d'entrada" per al compliment de terminis per part nostra). Correus l'enviarà com a carta certificada, que ha de dirigir-se a la següent adreça:

    Ayuntamiento de Alicante
    Registro General
    C./ Portugal, 17
    03003 Alicante

A més, les oficines de Correus disposen de servici ORVE per a registre i enviament instantani de documents a les Administracions Públiques del país. El codi ORVE de l'Ajuntament d'Alacant és el L01030149.

Ajuda

Enllaços d'interés

Preguntes freqüents

Quant pot tardar l'adjudicació d'una vivenda?

Amb caràcter general, l'adjudicació de vivenda en règim d'arrendament, dels diferents Programes Municipals d'Arrendament, ho serà pel sistema de cassació o ajust d'idoneïtat mitjançant baremació. En la clàusula 30 de les bases generals, pot informar d'aquest sistema i la puntuació per a la seua baremació.

L'oferta permanent de vivendes per a adjudicació estarà formada per la relació de les vivendes lliures i disponibles. Aquestes, es classificaran en funció de l'adscripció al programa i promoció que corresponga i amb les seues característiques de superfície, dormitoris, renda, impostos i despeses comuns. Aquestes vivendes disponibles seran adjudicades en arrendament en funció de l'aplicació del procediment de baremació i adjudicació. L'oferta de vivendes s'incrementarà amb les vivendes que vagen quedant lliures i disponibles. Per tant, no es pot estimar el temps d'espera per a l'adjudicació d'una vivenda en arrendament, ja que concorren moltes variables en el procés.

Quina durabilitat té el contracte de lloguer?

El termini de durada del contracte és d'1 any, l'es renova automàticament durant 7 anys, cada any, sempre que es complisquen els requisits exigits en la seua adjudicació.

Quines despeses son a compte de la persona arrendatària?

La persona arrendatària es farà càrrec de la quota que li corresponga proporcionalment a la superfície de la seua vivenda de les despeses de comunitat de l'edifici. També serà pel seu compte les despeses individuals de subministraments de llum, aigua, telèfon i gas, així com, l'impost de béns immobles i la taxa de recollida de residus sòlids.

Cal estar 2 anys empadronat/a ininterrompudament per a poder sol·licitar la inscripció al Cens?

Sí, serà requisit indispensable acreditar l'empadronament com a resident a la ciutat d'Alacant, almenys els dos anys anteriors a la data d'inscripció, tal com figura en la Clàusula 9 de les bases generals.

Cal estar donat/a d'alta com a demandant de vivenda en el Registre de Demanda de Vivenda de la Comunitat Valenciana, en el moment de la inscripció?

Sí, serà requisit indispensable acreditar l'alta com a demandant de vivenda en el Registre de Demanda d'Habitatge de la Comunitat Valenciana, en el moment de la inscripció, encara que la documentació siga requerida per part de l'Administració de manera posterior, tal com figura en la Clàusula 9 de les bases generals.

Informació complementària