Educació arranca el curs amb un fòrum sobre els reptes educatius i la convivència escolar

Informació de l'hemeroteca de notícies municipals per tindre una antiguitat superior a 2 anys

Obertura Oficial del curs acadèmic, demà dimecres a les 18:00 hores en el CEIP Pràctiques-L'Aneja

Cartel de la Apertura Oficial del Curso escolar 2016-2017

   La Regidoria d'Educació que dirigeix l'edil María José Espuch, amb motiu de l'inici oficial del curs escolar 2016-2017 ha organitzat demà dimecres una jornada de debat i reflexió sobre els 'Reptes educatius i convivència escolar. De l'assetjament escolar a la cooperació en les aules', a càrrec de la catedràtica de Psicologia de l'Educació, María José Díaz-Aguado, qui abordarà les vies per a avançar cap a un nou model d'ensenyament en el qual l'alumnat puga desenvolupar les seues aptituds per a l'emprendimiento, la cultura de l'esforç i la capacitat de cooperació.

   La regidora d'Educació, María José Espuch, que presidirà a les 18:00 hores l'acte al costat del director General de Política Educativa, Jaume Fullana, ha mostrat la seua satisfacció per poder comptar amb la participació de María José Díaz-Aguado en l'acte oficial d'Obertura del Curs d'enguany en la ciutat d'Alacant, que es desenvoluparà en el saló d'actes del CEIP Pràctiques-L'Aneja, amb capacitat para al voltant de 200 persones. Assistiran també la delegada territorial d'Educació, Tudi Torró, i els regidors d'Ocupació i Sanitat, Sonia Tirado i de Cultura i Modernització, Daniel Simón.

 "Sabem que aquesta xarrada serà de gran interès per a pares i mares, per al professorat i per a la comunitat educativa dels centres d'Alacant en general, perquè aborda problemes reals de convivència escolar que María José Díaz-Aguado, reconeguda experta de referència en matèria de convivència escolar, abordarà des d'una perspectiva innovadora i constructiva", ha indicat Espuch.

Per a açò, Díaz-Aguado farà referència a les conclusions d'una llarga sèrie de recerques sobre convivència escolar realitzades per la Unitat de Psicologia Preventiva de la Universitat Complutense de Madrid, --en les quals van participar 40.000 persones en tot el territori nacional, entre elles 11.000 famílies i 7.000 professors--, i especialment de dos estudis d'àmbit estatal sobre violència de gènere i igualtat realitzats amb la col·laboració de 17 Comunitats Autònomes --en els quals es va comptar amb la participació de 23.000 adolescents i 20.000 persones, respectivament--.

Díaz-Aguado exposarà els grans canvis experimentats per la societat en les últimes dècades i posarà l'accent en la necessitat que el model d'educació que es troba vigent, -- forjat en el període de la Revolució Industrial, basat en els principis d'obediència incondicional a l'autoritat, amb una estructura d'aprenentatge individualista i competitiva --, es transforme i adapte als nous reptes del segle XXI.

"El món està canviant molt ràpid, i persisteix el model de societat que es va crear fa 200 anys i que va marcar una escola tradicional que ensenyava en tasques fragmentades molt avorrides, perquè en la revolució industrial anaven a ser un peó dins d'una cadena i era molt important que s'acostumaren a treballar en treballs monòtons".

Però el model actual de societat --afig-- "exigeix una altra forma d'educar adaptada als reptes del segle XXI: hui parlem de desenvolupar l'empreniment, la cultura de l'esforç, de desenvolupar la capacitat de cooperació i la identificació amb un objectiu d'un projecte", indica sobre aquest tema.

En aquest context, Díaz-Aguado ha valorat l'interès de l'Ajuntament d'Alacant en matèria de convivència escolar i ha considerat especialment rellevant el paper que poden jugar les entitats locals, para "ajudar a crear una xarxa necessàriament local on es coordinen tots els recursos i es creu una cultura de la col·laboració que ha de substituir a la cultura del domini i la submissió de l'individualisme competitiu creat fa en la Revolució Industrial".

SOLUCIONS PER A LA CONVIVÈNCIA ESCOLAR

En aquest context, segons apunta Díaz-Aguado, "és molt important que tota la societat, i especialment la comunitat educativa, es pose d'acord per a crear l'alternativa i sobre com construir el tipus de societat que anhelem: una societat igualitària, on es respecten els drets humans, la dignitat de la persona, la igualtat entre homes i dones, la resolució no violenta dels conflictes".

En l'actualitat, en l'àmbit escolar es produeixen amb situacions conflictives tals com l'assetjament escolar i els casos de disrupció en les aules, que estan experimentat una tendència a l'alça i que són fruit dels esquemes de comportament heretats del model tradicional d'ensenyament. "Molts dels mecanismes que se segueixen reproduint són per a un altre món diferent al que volem tenir", comenta l'experta en convivència escolar.

Exemple d'açò, ha insistit, és l'assetjament escolar, que segons explica, "és l'expressió d'un model en el qual s'entrenava als xics a dominar i a sotmetre a les persones, perquè aqueix era el model que anaven a exercir en la família, en el barri, en diferents contextos".

 "Hui dia, la societat s'horroritza en tenir coneixement dels casos d'assetjament escolar, però cal canviar la forma de socialitzar, el com es resolen els conflictes, cal ensenyar des de tots els contextos socials que la violència és la pitjor forma possible de resoldre un conflicte i cal desenvolupar alternatives".

Igualment, Díaz-Aguado abordarà demà un altre dels aspectes que més preocupen a la comunitat educativa, com és el paper de les noves tecnologies, que en els últims anys s'han vingut relacionant amb l'increment de la violència de gènere entre adolescents.