Informació de l'hemeroteca de notícies municipals per tindre una antiguitat superior a 2 anys
Gener-Juny 2017 al MACA
El MACA és un lloc per a conèixer, per a gaudir, per a escoltar, per a pensar, per a mirar, per a preguntar als objectes, per a aprendre, per a emocionar i emocionar-se, per a sentir... És un lloc on construir experiències i mons de coneixement a través de les seues col·leccions d'art. El MACA és conscient de la seua responsabilitat social i del seu paper en la divulgació de l'art contemporani.
Durant la roda de premsa el Regidor de Cultura, Daniel Simón, Javier Peláez (Fundació Manuel Peláez) i Pablo López, Gerent de l'Associació d'Alzheimer d'Alacant han renovat el conveni existent fins ara i amb el qual fan efectiva l'ampliació de la seua col·laboració.
Alacant 23 de gener de 2017.- Des de la inauguració del museu en 2011 s'han engegat visites preparades per a diversos col·lectius amb diversitat funcional i/o en risc d'exclusió social la finalitat de la qual ha sigut i és, potenciar la integració efectiva i l'accessibilitat real de tots a l'art, a la cultura i al museu. Un lloc d'experiències, diàleg i art. Per açò organitzem regularment visites dinamitzades i tallers per a col·lectius amb diversitat funcional física, psíquica, sensorial, intel·lectual o mental, així com per a col·lectius en situació de vulnerabilitat social.
El MACA en col·laboració amb Extraradio ha concebut i desenvolupat una sèrie de projectes educatius de vessant social que van sorgir com a experiència pilot però que s'han assentat entre el públic divers i són activament demandats. A Extraradio pertany Ester García Guixot, llicenciada en Belles arts i Màster en Educació de Museus que ha concebut cada projecte amb objectius, metodologia de treball, materials i avaluació pròpia, sempre procurant la intervenció i la potenciació de la creativitat de cada individu. Al mateix temps que la passió i l'emoció inundava cada proposta.
Alguns d'aquests projectes s'han desenvolupat de manera individualitzada, amb un projecte propi i han cobrat una dimensió important dins del Museu i del seu plantejament educatiu. Són molts els col·lectius i associacions que s'han acostat al museu i que han sigut atesos de forma quasi experimental al principi i de forma professional en aquest moment. Estem plenament convençuts que l'atenció a tots els públics deu ser prioritària i d'aqueixa forma planegem i planifiquem les activitats educatives amb la finalitat d'atendre a totes les persones i a la seua diversitat.
PROGRAMES D'EDUCACIÓ SOCIAL
El MACA va apostar per establir programes dirigits a col·lectius amb diferents capacitats, diversitat funcional o amb el risc d'exclusió social, als quals motivar, descobrir i conèixer a través de l'art posant a la seua disposició les possibilitats de la creació i reflexió contemporànies, per al seu gaudi i millora de les condicions de vida i d'oci.
Aquesta sèrie de projectes d'acció social i art poden servir per a la construcció d'experiències en els visitants del museu, Un Museu de Tots i Per a Tots. Amb l'objectiu de convertir el museu en un espai orientat a afavorir la inclusió social, impulsant l'educació i l'art com a agents mediadors per a enfortir la qualitat de vida de totes les persones.
Aquests projectes s'han vingut iniciant des de 2012 de forma esgraonada en el temps, sempre atenent a la capacitat d'abordar-los des del museu, tant pels mitjans tècnics com humans i sobretot, per la disposició pressupostària sempre escassa. El recorregut ha sigut encoratjador. Des del principi, aquests col·lectius es van convertir en públic fidel que gaudia cada vegada més de les activitats proposades i vam saber que calia establir una estructura flexible que poguera abastar a totes les persones i adaptar-se a les circumstàncies especials de cada col·lectiu.
Des d'octubre de 2012, el MACA va engegar un programa d'activitats per a un grup de malalts d'Alzheimer en col·laboració amb l'Associació de Malalts d'Alzheimer d'Alacant patrocinat al seu torn per la Fundació Manuel Peláez i la Diputació d'Alacant. El programa porta ja quatre edicions i de forma fefaent ha sigut capaç d'avaluar de forma científica els efectes de l'art en la qualitat de vida dels malalts d'Alzheimer.
El programa Reminiscències va obtenir el Premi Afante 2013 atorgat per l'Associació de Malalts d'Alzheimer d'Alacant i va ser presentat en 2014 el II Congrés Internacional d'Espais d'Art i Salut organitzat per la Càtedra DKV Art i Salut de la Universitat Politècnica de València sota el lema “Llocs d'encontre: Creativitat, art i salut”. En aquest congrés es van relacionar des d'una perspectiva científica i artística, aspectes relatius a la neuroestética, la musicoterapia i la creativitat, l'educació i la salut. Així mateix ha sigut presentat en les Jornades 20 anys 20 accions: “Programa CCCB Alzheimer” celebrades a Barcelona en 2014.
S'ha produït un documental amb producció de l'Escola de Cinema Ciutat de la Llum titulat “Tu y yo” guió i direcció d'Alberto Nieto que ha sigut presentat amb gran èxit de públic en diversos festivals. El documental narra les visites que aquest grup de malalts i familiars realitzen al MACA i a les Cigarreres CC. Dos matrimonis són els protagonistes del curtmetratge, Rafael Soler i Pilar Ortiz i Fini Gómez i Ángel Chiquero. En tots dos matrimonis un dels membres pateix la malaltia de l'alzheimer la qual cosa ha canviat radicalment les seues vides. Aquesta és una història de sacrifici, d'amor, de com el familiar acompanyant lluita perquè la malaltia no puga amb els records d'una vida en comú.
El programa Reminiscències. Art i Cultura contra l'Alzheimer. MACA és un projecte nou que pretén millorar la qualitat de vida d'aquests malalts i els seus acompanyants i que pot ajudar a reduir algun dels símptomes de la malaltia. El programa pretén implicar als malalts d'Alzheimer i els seus acompanyants en un viatge a través de l'art i la cultura, redescobrint la seua imaginació i el seu potencial creatiu.
L'art és usat com una via d'expressió personal. Aquesta connexió ofereix al malalt d'Alzheimer l'oportunitat d'explorar i intercanviar idees sobre l'art i dels artistes; d'experimentar un estímul intel·lectual; d'establir connexions entre vivències personals i el món en el seu conjunt; d'evocar experiències personals i memòries llunyanes; de ser part activa d'una activitat que promou el desenvolupament personal i millorar les relacions personals entre el malalt i el seu cuidador.
Les visites recorren l'exposició de les col·leccions permanents i les exposicions temporals sent dissenyades de forma cuidats per al seu gaudi i enteniment així com per a procurar reaccions, reflexions, converses o activitats entorn de l'art i els artistes però també a les sensacions i emocions que puga provocar.
Les activitats proposades dins del programa tenen tres vessants. D'una banda, els participants formen part d'un recorregut on es descobreixen diferents obres de les col·leccions permanents del Museu, fent ús de l'art com una via d'expressió personal. Els itineraris i obres es trien amb criteris comuns en els quals la reminiscència i les emocions siguen la clau per a poder dialogar, conversar i compartir experiències entorn de l'art com a via d'estímul en la cerca d'una millor qualitat de vida.
D'altra banda està el vessant històric-artístic, una part del programa que treballa sobre la memòria històrica del participant. Finalment, el vessant dels processos creatius on tots els participants després de cada visita realitzen una activitat amb la finalitat de provocar les REMINISCÈNCIES.
Totes les sessions es duen a terme els dilluns (museu tancat) per a facilitar unes visites dialogades i conformar el millor escenari per a la comoditat dels participants.
Durant el programa han participat una sèrie de professionals d'altres àmbits creatius: ballarins, músics, escultors, poetes, actors, cuiners, historiadors, etc. És aquest el procés que tracta de fer recordar situacions viscudes en el passat i despertar diferents emocions: per a fer el record més resistent a l'oblit.
Durant aquestes quatre edicions s'han atès a un total de 83 persones amb Alzheimer (en diferents graus de malaltia) i als seus cuidadors o familiars. Cal tenir en compte que el grup que inicia el projecte cada any està compost entre 10 i 20 malalts i repeteix cada mes al llarg del curs, la qual cosa ha portat a consolidar aquestes visites en l'hàbit d'aquestes persones i ha aconseguit establir vincles emocionals que tenen com a fons l'art contemporani, incorporat així a la vida de cadascun d'aquests malalts i dels seus cuidadors.
ANYS / ITINERARIS
Primera edició: octubre 2012-juny 2013
-Art òptic i cinètic: art en moviment. Col·lecció Art segle XX.
-La representació de la dona en la Col·lecció Art Segle XX.
-La memòria dels objectes. Autoretrat de Carmen Calvo, Col·lecció Fundació Caja Mediterráneo.
-Eusebio Sempere. La línia que somia, en la Col·lecció Eusebio Sempere.
-Joan Miró. Constel·lacions, a partir de Miró de la Col·lecció Art Segle XX.
-Arquitectura inadvertida, Trobades entre la Col·lecció DKV Assegurances i la Col·lecció Caja Mediterráneo.
-Fernando Sinaga, Idees K, exposició temporal.
-A manera de reflexió, exposició temporal amb obres de la Col·lecció Fundació Caja Mediterráneo.
El resultat d'aquesta primera edició es va veure reflectit en Tu i Jo, El Documental, dirigit per Alberto Nieto i amb el suport del Centre d'Estudis de Cinema “Ciutat de la Llum”, que es va encarregar d'obtenir tot el material gràfic, gravar les visites i arreplegar els testimoniatges de les dues parelles protagonistes. Tot açò amb la idea de realitzar un documental que avui és una realitat, gràcies a un conveni de col·laboració entre el Centre d'Estudis de Cinema Ciutat de la Llum i la Regidoria de Cultura de l'Ajuntament d'Alacant. https://www.youtube.com/watch?v=jktpehfm-7c
Segona edició: octubre 2013- juny 2014
-Col·lecció Cubista de la Fundació Telefònica, exposició temporal.
-Sempere i el seu cercle en la Col·lecció Yera, exposició temporal.
-De la naturalesa humana. Col·lecció Caja Mediterráneo, exposició temporal.
-La Capella dels Ministrers. El cicle de la vida, exposició temporal.
-Fora de Sèrie. Serigrafies de la Iberosuiza. Col·lecció de la Universitat Politècnica de València, exposició temporal.
-Palazuelo. Cal·ligrafies musicals, exposició temporal.
Tercera edició: octubre 2014 - juny 2015
-Mori el Merma. Un treball de representació teatral, exposició temporal.
-La maleta de Sempere, Col·lecció Sempere.
-Els materials de desfet en l'obra d'art. Col·lecció Art Segle XX.
-Las meninas. Una història de l'art. Col·lecció Art Segle XX.
-Pintura-Pintura, exposició temporal.
-Targetes de Nadal.
-El Óvalo de los deseos. Col·lecció Sempere
Quarta edició: gener - juny 2016
En aquesta edició s'ha incorporat un canvi substancial en el desenvolupament de les sessions i en la quantitat de les mateixes, ja que s'han dut a terme tant en el Museu com en la pròpia Associació AFA, lloc al que acudeixen diàriament els participants. Es va establir un calendari de visites que va donar començament el 15 de gener de 2016 fins al 13 de juny.
-R de Reminiscències, en AFA.
-Música, cinema i records, entorn de la Col·lecció Art Segle XX, en el MACA.
-Obres amb història real, entorn de la Col·lecció Art Segle XX, en el MACA
-Espai / Temps, en AFA.
-Temps / Espai, entorn de la Col·lecció Art Segle XX, en el MACA.
-En diferent format, entorn de la Col·lecció Caja Mediterráneo, en el MACA
-Sense títol 2 x 1, en AFA.
-Composicions en l'ocàs, entorn de la Col·lecció Caja Mediterráneo, MACA.
-Sempere. Les quatre estacions, entorn de la Col·lecció Eusebio Sempere, MACA.
Per a aquesta edició s'han dissenyat diferents activitats on es farà ús d'imatges, filmacions i accions, que tractaren de fer recordar situacions viscudes en el passat i despertar diferents emocions en el present: tot per a fer el record més resistent a l'oblit.
GENER
16 / AFA / Quadern R de Reminiscències
En aquesta sessió cercarem implicar al participant en el Programa Reminiscències mitjançant dinàmiques creatives, visuals i emocionals. Per a açò, aprendrem pas a pas a com fer un quadern de viatge, on emmagatzemarem les experiències viscudes durant totes les sessions.
23 / MACA / Veure la figuració en l'abstracció
En aquesta sessió a través de l'obra de Brigitte (1958) d'Antonio Saura, descobrirem que el contrari d'abstracció no és realisme, sinó figuració. Aquesta obra és un exemple d'açò, simplificant la realitat per a arribar a l'essencial, la profunditat del cos femení. La seua vinculació amb l'artista francesa Brigitte Bardot, ens permetrà endinsar-nos en el món del cinema i del ball per a recordar coses que s'havien oblidat quan ballava al ritme d'una música que coneixien.
31 / AFA / Sense veure la figuració
Aquesta activitat actua de feedback amb el Museu, donant a conèixer de forma diferent l'obra de Brigitte (1958) d'Antonio Saura. Per a açò, realitzarem alguns exercicis de memòria i records en la vida, a partir de retallades i retrats imaginaris.
FEBRER
13 / MACA / L'ànima de les coses
En aquesta sessió ens acostarem a l'artista Eduardo Chillida, les seues escultures i obra gràfica. Un diàleg entre la música, el buit i el temps, ens portarà a descobrir versos en les seues obres.
Leku III (1976)- Buidatge de pedra, ciment i formigó. 500Kg.
Banatu III (1971)- Aiguafort dues planxes sobre paper Chiffon.
27 / AFA / Gravetat i levitació
Aquesta activitat actua de feedback amb el Museu, donant a conèixer de forma diferent l'obra gràfica d'Eduardo Chillida. Per a açò, realitzarem una obra basada en el dibuix senzill i la superposició de línies, generant espai i buit.
MARÇ
13 / MACA / Música, imatge i metàfora
En aquesta sessió, ens centrarem en l'obra El melancólico (2002) de Curro González per a descobrir metàfores en la seua pintura laboriosa i cuidada, quasi academicista, que ens evoca al simbolisme com a element protesta de Federico García Lorca en el seu llibre Poeta a Nova York.
No hay más que un millon de herreros forjando cadenas para los niños que han de venir. No hay más que un millón de carpinteros que hacen ataúdes sin cruz. No hay más que un gentío de lamentos que se habren las ropas en espera de la bala.
27 / AFA / ...com una obra de ...
Aquesta activitat actua de feedback amb el Museu, donant a conèixer de forma diferent l'obra El melancólico (2002) de Curro González. Per a açò, realitzarem una obra basada en la música, la creativitat i les metàfores.
ABRIL
10 / MACA / L'art de les idees
Aquesta sessió la dedicarem a l'obra Autoretrat (1994) de Carmen Calvo per a descobrir en els objectes de la seua obra, un univers propi i compartit. Objectes que es converteixen en metàfores o anhels; imatges en grup i col·lectives, sobre les quals pinta o pega objectes... Obres que són un clar desafiament al temps. Aquesta obra ens permetrà treballar amb les diferents dimensions de la persona, amb el teatre com a mitjà d'expressió i comunicació.
25 / AFA / El temps de la...
Aquesta activitat actua de feedback amb el Museu, donant a conèixer de forma diferent l'obra l'obra Autoretrat (1994) de Carmen Calvo. Per a açò, realitzarem una obra a partir d'una fotografia, que manipularem i posarem títol.
MAIG
15 / MACA / L'art és una cosa rara
En aquesta sessió, les obres Las brújulas inapetentes (2000) de Luis Gordillo i Figuras con vértigo (2002) de Juan Uslé, ens portaren a descobrir formes abstractes en moviment, laberints com a metàfora de l'arquitectònic, un espai on situar-se i endinsar-se en els sons de la naturalesa, en un dia qualsevol.
Las brújulas inapetentes (2000) -Pintura
Figuras con vértigo (2002) -Pintura
29 / AFA / Formes orgàniques
Aquesta activitat actua de feedback amb el Museu, donant a conèixer de forma diferent les obres Las brújulas inapetentes (2000) de Luis Gordillo i Figuras con vértigo (2002) de Juan Uslé. Per a açò, realitzarem una obra col·lectiva a partir de formes orgàniques.
JUNY
04 / MACA / Música i geometria
Aquesta sessió la dedicarem a Eusebio Sempere, el pintor més representatiu del moviment cinètic a Espanya. Ens acostarem a la seua creació plàstica a través de la música i la dansa, permetent al participant descobrir en la seua obra l'abstracció lírica i també geomètrica.