Informació de l'hemeroteca de notícies municipals per tindre una antiguitat superior a 2 anys
L'adjudicació dels fons per a les propostes presentades està prevista per al mes de juliol
Una delegació de l'Ajuntament d'Alacant, encapçalada per l'alcalde, Gabriel Echávarri, els regidors de Mobilitat, Fernando Marcos, de Recursos Humans, Carlos Giménez, i els tècnics municipals del Servei de Trànsit, Jerónimo Blaya i Vicente Linares, ha defensat en la seu de RED.ES a Madrid el projecte ‘Alacant Es Mou’ davant de la comissió d'experts encarregats d'avaluar la viabilitat de les iniciatives presentades dins del Pla Nacional de Ciutats Intel·ligents. L'adjudicació dels fons per als projectes està prevista inicialment per al mes de juliol.
Aquest projecte, que suposa una innovació en els sistemes de control de trànsit, portarà aparellats una sèrie de beneficis per als ciutadans i visitants. Un nombre significatiu de ciutats de tot el món han anat adoptant les noves tecnologies per a fer una gestió més eficient en la prestació dels serveis públics, la redefinició d'aquestos o el replantejament de les relacions amb ciutadans, turistes, empreses i proveïdors. El projecte que ha defensat Gabriel Echávarri es basa en l'anàlisi de grans quantitats de dades, la qual cosa suposarà importants avantatges per a:
- La planificació de la mobilitat urbana i la millora de la regulació del trànsit en temps real.
- Millora de la informació que s'ofereix als ciutadans, facilitant la possibilitat d'elecció dels millors itineraris en temps real, amb l'obtenció de les dades necessàries que permeten garantir una ruta i contribuir amb això a una disminució de l'indicador de cost en temps perdut per desplaçaments i despesa energètica.
- Proporcionar als serveis d'emergències una eina que permeta reduir els temps d'arribada i atenció.
- Generació de dades obertes amb formats estàndard amb possibilitat de ser gestionades de forma multidisciplinària per l'administració i els diferents sectors productius de la ciutat.
- Millorar l'accessibilitat i la mobilitat de vianants i ciclistes.
- Augmentar la velocitat comercial del transport públic i reduir les emissions contaminants.
- Participació ciutadana, afegint la “mobilitat cooperativa” entre administració i ciutadà als serveis de gestió de la ciutat com a eina i mitjançant el feedback de l'usuari (millora del servei, nova informació,…).
- Posicionament d'Alacant com a aparador nacional i internacional en gestió de trànsit intel·ligent i ampliació del concepte de Smart City a un escenari major, el de Smart Traffic Country, a través de la col·laboració amb la Direcció General de Trànsit (DGT) i el sector logístic del transport.
“La proposta que hui hem presentat, ‘Alacant Es Mou’, és un projecte dissenyat per tècnics de la Regidoria de Mobilitat basat en l'experiència d'aquesta àrea municipal que porta aplicant la innovació en matèria de gestió de trànsit des de fa molts anys. Es tracta d'un projecte que precisament, gràcies a aquesta experiència, és realista i realitzable. Com que és realista, ens el creiem. Com que és realitzable, el farem”, ha assenyalat Gabriel Echávarri durant la presentació a Madrid.
L'alcalde ha comentat, a més, que ‘Alacant Es Mou’ té com a objectiu, a través de l'obtenció de dades dels vehicles que circulen per la ciutat, “optimitzar els recursos en matèria de trànsit, estalviar combustible, estalviar temps, en definitiva, fer més fàcil la vida de la gent. I tot això amb un sistema d'open data que farà possible que totes les dades que generem, i complint la LOPD, puguen ser fonts de negoci o d'oportunitat per a altres. Volem que comence a Alacant, però somiem que d'ací a uns anys totes les grans ciutats l'usen, perquè, a més, és un projecte que pot ser exportable a qualsevol ciutat”.
Per la seua banda, el regidor de Mobilitat, Fernando Marcos, ha destacat la decidida aposta de l'equip de govern per aquest projecte. “Apostem fort per aquest pla. De fet, en els pressupostos municipals de l'any 2016 hem consignat 600.000 euros, preveient aportar-hi en pròxims exercicis fins al 40% del seu valor, és a dir, 1.200.000 d'euros”, apunta.
Marcos ha ressaltat, a més, que és un projecte que ha atret un gran suport per part d'altres administracions i institucions. “Comptem amb el suport de la DGT, fonamental per al seu desenvolupament, de la Subdelegació del Govern, de la Conselleria d'Infraestructures, de la Universitat d'Alacant, que en desenvolupen una part, de molts col·legis professionals de la ciutat, de la Cambra de Comerç, d'organitzacions empresarials,... En definitiva, un suport public i privat que garanteix la viabilitat tècnica i la implantació del projecte i la seua permanència en el temps, fins i tot més enllà dels actuals responsables polítics al capdavant de l'Ajuntament. És un projecte de ciutat. És un projecte per a Alacant”, ha assenyalat el regidor.