El 8 d'octubre se celebra el dia internacional de la dislèxia, trastorn s'afecta aproximadament 1 de cada 10 xiquets.
La dislèxia és una dificultat específica de l'aprenentatge de la lectoescriptura, de caràcter persistent i específic, que es dona en #xiquet que no presenten cap hàndicap físic, psíquic ni sociocultural i l'origen del qual sembla derivar d'una alteració del neurodesenrotllament.
Les persones dislèxiques manifesten de manera característica dificultats per a recitar l'alfabet, denominar lletres, realitzar rimes simples i per a analitzar o classificar els sons. A més, la lectura es caracteritza per les omissions, substitucions, distorsions, inversions o addiccions, lentitud, vacil·lacions, problemes de seguiment visual i dèficit en la comprensió.
El principal problema que té la dislèxia és que no és compatible amb el nostre sistema educatiu, doncs, dins d'este, tots els aprenentatges es realitzen a través del codi escrit, per la qual cosa el xiquet dislèxic no pot assimilar uns certs continguts de matèries, perquè no és capaç d'arribar al seu significat a través de la lectura.
El xiquet/a dislèxic ha de posar tant d'esforç en les tasques de lectoescriptura que tendix a fatigar-se, a perdre la concentració, a distraure's i a rebutjar este tipus de tasques.
La dislèxia, és molt més que tindre dificultats en la lectura i en l'escriptura, ja que existixen problemes de compressió, de memòria a curt termini, d'accés al lèxic, confusió entre la dreta i l'esquerra, dificultats en les nocions espaciotemporals…hem de tindre en compte que no existixen dos dislèxics idèntics i per tant cada cas és únic i no té per què presentar la totalitat dels símptomes
La detecció precoç, és realment essencial per a previndre les seqüeles emocionals, la desmotivació i el fracàs escolar.
Després d'obtindre un diagnòstic, és essencial treballar amb un especialista en reeducació de l'aprenentatge i treballar si fora el cas, tot l'aspecte emocional que comporta la dislèxia. És necessari donar a conéixer al #xiquet i/o adolescent el que li passa i normalitzar el trastorn a casa i en el colegi. En el col·legi s'han de posar en marxa les adaptacions curriculars que siguen necessàries per a donar al #xiquet accés a la informació que ha d'aprendre i permetre-li transmetre els seus coneixements, així com treballar la normalització per a previndre conflictes a l'aula, conscienciar, acceptar la diversitat i previndre el bullyng.