Informació de l'hemeroteca de notícies municipals per tindre una antiguitat superior a 2 anys
Del 14 de febrer al 26 de maig de 2019 en el MACA
Organitza: Ajuntament d'Alacant
Produeix: Museu d'Art Contemporani d'Alacant
Col·labora: Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana
Suport especial de la Fundació Catalunya La Pedrera
Comissaris: Marianna Gelussi i Jordi Ballart.
- L'exposició
Luz i moviment obri una perspectiva sobre la rica vivacitat d'aquesta tendència internacional en l'actiu context parisenc, la influència del qual alimentarà també el debat artístic espanyol, centrant-se en el període entre 1955 i 1975 durant el qual el moviment conquista el seu apogeu creatiu i el seu més alt reconeixement.
Les obres dels protagonistes d'aquesta avantguarda, provinents de col·leccions privades, galeries i institucions, ressonaran i s'enriquiran en diàleg amb l'excepcional col·lecció d'obres cinètiques del MACA, donació d'Eusebio Sempere.
- Història
En 1955, se celebra en la galeria Denise René de París l'exposició %o201CLe Mouvement%o201D, per iniciativa de Pontus Hulten i Victor Vasarely, amb obres que es mouen o són mogudes de Yaacov Agam, Pol Bury, Alexander Calder, Marcel Duchamp, Jesús Rafael Soto, Jean Tinguely, Robert Jacobsen i Victor Vasarely, un esdeveniment que serà considerat com l'acte inaugural de l'art cinètic.
En 1955, a París, en el X Salon dónes Réalités Nouvelles, Eusebio Sempere presenta els Relleus lluminosos, objectes que integren la llum i el temps en un moviment intermitent. Luz i moviment, en aquestes noves obres, irrompen com una força viva, materialitzada i ja no solament representada.
La mouvance cinètica es desenvoluparà a Europa com una espècie de constel·lació internacional formada per una nova generació d'artistes que, a partir dels anys cinquanta, treballen de forma independent o en grups entorn de les mateixes problemàtiques: en reacció a l'informalisme i al tachisme, decideixen transformar radicalment l'art oposant-se al mite de l'obra d'art, objecte únic definit i totémico destinat a una elit, expressió personal de l'artista, geni creador reclòs en la seua torre d'ivori.
Aquests artistes de nou encuny volen modernitzar l'objecte artístic, obrir-ho a la realitat integrant nous materials i tècniques industrials; en una perspectiva social, produir art per a un públic més ampli, un art participatiu, i modelar així un nou rol, actiu, per a l'artista i l'espectador.
Disseminats per tota Europa, els uneix una intensa acció de difusió i divulgació: escriuen, participen i organitzen nombroses manifestacions internacionals, funden revistes, galeries i espais expositius.
Dins d'aquesta constel·lació, París brilla com un centre particularment actiu animat per la presència de nombrosos artistes de diferents països europeus i d'ultramar.
En l'efervescència d'aquests anys, la galeria Denise René constitueix el punt de referència sòlid d'aquesta avantguarda, lloc de trobada, guia i sostingues. A París, i sovint a Denise René, estarà vinculat la destinació d'alguns dels principals exponents cinètics espanyols: l'Equip 57, Jordi Pericot, Eusebio Sempere i Francisco Nebot.
- Artistes i obres
Marina Apollonio, Pol Bury, Alexander Calder, Carlos Cruz-Deu, Ángel Duarte, Marcel Duchamp, Horaci García Rossi, Julio Li Parc, François Morellet, Jordi Pericot, Nicolas Schöffer, Eusebio Sempere, Francisco Nebot, Jesús Rafael Soto, Joël Stein, Takis, Victor Vasarely.
Nombre d'obres: 30
Un total de 14 procedents de l'exposició celebrada en La Pedrera que són propietat del Centre Pompidou, la família Nebot, la família Soto, l'Atelier Li Parc, Eleonore Delavandeyra Schöffer, la Galerie Denise René, la Galerie Lahumière, la Galerie Zlotowski i la Galerie Kamel Mennour de París així com l'Espai Cinètic Jordi Pericot de l'Ajuntament del Masnou, 5 obres de la Col·lecció de la Diputació d'Alacant-MUBAG, 6 de la Col·lecció Art Segle XX, 3 de la Col·lecció Eusebio Sempere i 1 obra en diposite en el MACA de la Col·lecció Florencio Martín.